1. Verschil tussen het vlakke en de heuvels

2. Fietsroutenetwerk voor alle recreatiegroepen

3. Reliëfkleuring en specifieke legende

4. Bewegwijzerde routes met oriëntatiepalen

5. Unieke doorgaande Noord-Zuid trajecten

6. Aantal kilometers berekenen

7. Besparing van inkt en geld

8. Fietskaarten voor avontuurlijke fietsers

Troef 1
Troef 2
Troef 3
Troef 4
Troef 5
Troef 6
Troef 7
Troef 8

Linkpartners

In het overwegend vlakke Vlaanderen en Nederland (kaart 1 tot 10) hebben we na een selectie van groene, rustige en verharde wegen lusvormige onderling verweven fietsroutes uitgestippeld. Al deze routes vormen een overzichtelijk fietsroute-netwerk  dat we nog verfijnden met heel wat rustige verbindingswegen (gesymboliseerd door oranje-witte streepjeslijnen). Deze fietsroutes zijn vlot te volgen dankzij de vele straatnamen, heel wat symbolen en het gebruik van een grote schaal, nl: 1:50 000 ( 1cm op de kaart = 50 000 cm = 5 000 dm = 500 m in werkelijkheid).

 

Deze schaal liet ons toe om vele straatnamen, campings, toeristische onderwerpen, natuurgebieden, tavernes, bezoekerscentra, kinderboerderijen, vakantieparken, recreatiecentra, e.a… te vermelden. Op de meeste wegen van dit fietsroute-netwerk fietsen racefietsers, wielertoeristen, mountainbikers, lange-afstandfietsers, trekkingfietsers, ouderen, dames en gezinnen op dezelfde vlakke wegen.

 

Dit is echter niet het geval in sterk heuvelachtige tot bergachtige streken zoals de Ardennen, de Eifel en de regio’s vanaf de taalgrens (kaart 11 tot 40). Daar leert de ervaring dat gezinnen met jonge kinderen, ouderen maar ook volwassenen die niet graag klimmen en dalen de vlakke fietsassen langs oude spoorwegen, rivieren en kanalen opzoeken. Het is ook niet zo gemakkelijk om op steile, beboste en rotsachtige hellingen nieuwe fietspaden te ontwikkelen. We vonden het dan ook beter om in deze bergachtige of heuvelachtige regio’s meer nadruk te leggen op een fietsroute-netwerk bestaande:

 

A) uit vlakkere  fietsassen, waarvan het aanbod in binnen-en buitenland trouwens opvallend groter wordt. Oude tot fietspad omgebouwde spoorwegen symboliseren we met bruine streepjeslijnen met rode bolletjes. Fietspaden langs rivieren en kanalen symboliseren we met blauwe streepjeslijnen. ( zie foto hieronder)

 

B) uit  noord-zuid gerichte fietstrajecten. Deze duiden we op de kaarten aan met letters en een rode overlappingslijn. Vanuit Vlaanderen trekken we deze routes op verschillende kaarten door tot Parijs, Chateau- Thierry, Reims, Epernay, Lac du Der en les Lacs Aubois, Verdun, Metz,Trier enz…. ( zie foto) hieronder en punt 5)

 

C) uit heel wat verbindingswegen tussen deze fietstrajecten die we symboliseren met oranje –witte streepjeslijnen.(zie foto hieronder)

1. Verschil tussen het vlakke en de heuvels